Зміст:
- Яма та Ніяма: значення
- Яма та Ніяма: 10 правил йоги
- Яма та Ніяма у повсякденному житті
- Життя з Ямою та Ніямою
Ті, хто знає йогу, як практик чи з чуток, добре знають або принаймні повинні знати, що це не просто фізична активність, а глибоко духовна дисципліна, спрямована на підвищення усвідомлення та внутрішнього «Я». Філософія життя, яка заснована на поведінкових «правилах», включаючи Яму та Ніяму. Серія з десяти заповідей, що впливають на спосіб життя тих, хто розпочинає практику йоги, метою яких є поліпшення їхньої поведінки та поведінки як по відношенню до інших, так і по відношенню до себе, покращення особистих стосунків та відносин із самим собою. Як описано в одному з основних класичних та довідкових текстів з йоги, духовний шлях йоги складається з восьми ступенів (або навіть гілок). Низка етапів, які одночасно зачіпаються тими, хто наближається до цієї дисципліни:
- Яма: рекомендації, які дозволяють зробити зовнішні відносини більш щасливими;
- Ніяма: набір особистих вказівок;
- Асани: пози йоги;
- Пранаяма: дихання;
- Пратьяхара: відведення почуттів;
- Дхарана: концентрація;
- Дхьяна: медитація;
- Самадхі: екстаз.
І з яких Яма та Ніяма є якраз першими двома «кроками». Але що саме вони є і що означають.
Яма та Ніяма: значення
З термінами Яма та Ніяма, очевидно, ототожнюються десять етичних «правил», які кожен практикуючий та йогін має зробити своїми і поважати, щоб повністю увійти у філософію йоги, досягти рівня свідомості, придатного для практики, покращення відносин із самим собою , та з іншими. Поки що ми не досягнемо свого роду звільнення. Слово Яма на санскриті означає “дисципліна” або навіть “правильний спосіб життя”. Термін, який стосується контролю. Наприклад, дихання в йозі називається пранаямою або контролем дихання.
Таким чином, Яма і Ніяма являють собою не що інше, як набір з п’яти речей, які не можна робити, або помірності (Яма), і п’яти речей, які потрібно робити, або дотримання (Ніяма). Які діють відповідно у відносинах з іншими чи дисциплінують особисту сферу. Диктування, без яких практика йоги зводилася б тільки до фізичної активності і які, таким чином, є невід’ємною та надзвичайно важливою частиною цієї філософії життя. Отже, погляньмо, що це таке і на що вказує ця серія заповідей, спрямованих на зміну та особисту трансформацію.
Яма та Ніяма: 10 правил йоги
Як видно, ці десять правил йоги діляться на дві групи по п’ять: Яма, чи помірність, і Ніяма, чи дотримання. Водночас ці правила утворюють кодекс поведінки, здатний регулювати будь-які відносини як зовнішні, так і внутрішні.
Яма
Мета п’яти Ям полягає в тому, щоб обмежити весь той ряд поведінок, які можуть бути шкідливими для самого йога та його відносин з іншими, а саме:
- Ненасильство (ахімса), тобто не заподіяння шкоди жодній живій істоті, а також конкретна можливість відмовитися від будь-якого виду ворожості, гніву чи роздратування стосовно інших, залишивши вільний простір для внутрішнього спокою. Для цього потрібно усвідомлення всього, що заважає вам відчувати себе в спокої та свідомий відхід від нього;
- Щирість (сатья), яка має на увазі не брехати як у словах, так і в справах, а також у бажанні здаватися, показуючи себе таким, яким ти не є насправді. Але не тільки. Навіть те, що не сказано, приховує правду і, отже, є частиною Сатьї, а також необхідністю заучувати та зважувати сказані слова. І це тому, що «наша» правда часто є не що інше, як судження про інших;
- Чесність (астойя), що розуміється як не крадіжка і не присвоєння чужих речей (якщо вони не запропоновані нам) або чогось ще, що входить і виходить із життя, практикуючи принцип неприв’язаності. Не тільки на матеріальному рівні, наприклад з предметами, але й з тим, що не можна торкнутися і нематеріально, наприклад, час, щастя і таке інше.
- Сексуальна помірність або енергетична поміркованість (брахмачарья), що означає не перебільшувати та не витрачати свою сексуальну енергію і різні почуття. Отже, не повна помірність, а вміння дозувати сексуальну сферу навіть під духовнішим виглядом. Насправді, практикуючи брахмачар’ю, важливо не дозволяти почуттям домінувати над своєю поведінкою, обмежуючи імпульс;
- Не жадібність у володінні чи нестачі (апаріграха) або навіть відсутність жадібності. Принцип, який можна пов’язати з принципом чесності (астою) і який вказує на бажання не накопичувати речі, а завжди запитувати себе, чи є у вас реальна потреба в цьому конкретному об’єкті чи блазі.
Ніяма
Коли ж ми говоримо про Ніяму, то, з іншого боку, ми торкаємося найінтимнішої та найособливішої сфери людини, а саме піклування про себе. Ось п’ять чеснот і позитивних моделей поведінки, які мають стати невід’ємною частиною вашого способу життя, щоб постійно зростати та вдосконалюватись:
- Очищення (сауча), що розуміється як підтримання себе в чистоті навколо, фізично (за допомогою періодичного посту, або виведенням шлаків з носа та мови) і морально, дією, словами та думками чистими, чистими;
- Задоволеність або задоволеність (сантоша), тобто бути вдячним за те, що ви маєте або робите, а також здатність знати, як відчувати справжнє щастя або внутрішню задоволеність, приймаючи те, що відбувається, зустрічі, що виникають, і різні обставини. Зосередивши увагу тут і зараз і зараз;
- Аскетизм, самодисципліна, але також і внутрішній вогонь (тапас), цей термін вказує на прагнення чи здатність упиратися. Рішучість та особиста дисципліна. Удосконалювати свою внутрішню силу та вести практикуючого до досягнення кожної мети, безтурботно зустрічаючи зміни, усвідомлюючи силу волі, яка його оживляє;
- Вивчення, роздуми та самопізнання (свадхьяя), або усвідомлення того, що щастя не зовні, а всередині себе. Справжнє дослідження того, хто ви є, яке включає низку питань, таких як «хто я?», «що я відчуваю?». Розвиток здатності реагувати та навчитися розуміти один одного без засудження;
- Відмова від божественної волі (ішварапранидхана), принцип, який є свого роду останнім кроком до звільнення і до союзу і споглядання з божественним. Поєднання любові, знедоленості та спільності, яке веде до визнання того, що кожен наш вчинок спрямовується великим божественним планом, частиною якого ми є. Усвідомлюючи, що ми є частиною Цілого і як такі, ми можемо вільно пройти через нього і дозволити собі йти до нього.
Яма та Ніяма у повсякденному житті
Десять правил або пропозицій (нічого ніколи не нав’язується), Яма та Ніяма, неявно виражені у практиці йоги та у філософії життя, що містяться в кожному жесті, думці та диханні цієї дисципліни. І які не виснажуються тільки в момент практики, але які, інтерналізуючись, стають частиною самого себе, свого способу життя та буття, у кожен момент дня та самого життя. Вчиняючи таким чином, харчується найкраща частина самого себе, приносячи користь відносинам з тими, хто перебуває перед вами (розуміються як будь-яка жива істота), і собі, а також підвищуючи якість свого життя в широкому значенні. Безперервне тренування, на маті чи ні, яка має на увазі розуміння та постійну увагу до того, що ви робите і як ви це робите. Застосовуючи ці принципи практично у дрібницях і підвищуючи свій моральний дух на користь інших себе. А для цього потрібно зовсім небагато.
Життя з Ямою та Ніямою
Наприклад, ухилення від відповіді або погане поводження з кимось тільки тому, що в цей момент ви більш втомилися, ніж зазвичай (ахімса), уникнення винесення суджень або брехні оточуючим (сатья), надання свого часу оточуючим, не втручаючись у зарозумілість у життя інших (аста). Але також намагаючись слідувати та шукати певний баланс, від сентиментальної до робочої сфери (брахмачарья) або не купувати непотрібні нам предмети для задоволення мати та показувати те, що маєш (апаріграха). Але не тільки. Це також можна зробити, навчившись культивувати те, що у вас є всередині, єдине справжнє джерело вічного спокою, звільняючи себе від того, що вас обтяжує, як з точки зору їжі або токсинів, так і з людьми, які не пов’язані з вами), навчившись дякувати життю за те, що в тебе є, дім, робота, сонце вранці, квітка в саду(сантоша) і прямування з наполегливістю та силою волі тому, що ми знаємо, може зробити нас щасливими без страху чи судження (тапас). Усвідомлення того, ким ми є і ким хочемо бути сьогодні (свадхьяя), і усвідомлення того, що ми є (і завжди будемо) частиною універсального, досконалого та гармонійного цілого (ішварапранідхана). Життєвий шлях, який, завдяки розумінню Ями та Ніями, справді може стати поштовхом до нової життєвої сили та до більш уважного, здорового та усвідомленого способу життя по відношенню до того, хто ми є і що нас оточує. Даючи баланс і спокій близьким і насамперед собі: найдорожча жива істота, яка має бути у кожного.